Till we die - Jag vill stagediva del. 22


Så kom det sig då att man har röstat i kyrkovalet. Gjorde det för att se det som en chans att rösta bort SD som hade rustat en massa för att få en massa mandat i kyrkofullmäktige. Det gick ju inte så bra. Förstår mig inte på folk. De verkar vara rädda för andra kulturer och förändring. Förstår inte annars hur de kunnat få dubbelt så mycket röster som förra gången. Skrämmande är det i alla fall att folk inte tycker att alla är lika välkomna. Börjar tro att det är en del som är förvirrade och tror att SD är socialdemokraterna. Skämt och sido och tillbaka till tråden. Jag blev lite orolig i söndags att jag inte skulle kunna rösta då jag slarvat bort mitt röstkort eller ja jag trodde jag gjort det. Ett svagt minne säger mig att jag rev sönder det när jag fått hem det. Tänkte då: “Jag kommer fan inte rösta i kyrkovalet”. Grunden till denna tanke är att jag tycker att de politiska partierna inte ska ha med kyrkan att göra. Tycker den ska vara en egen institution för dem som verkligen är religiösa vilket jag inte känner att jag är även fast jag varit väldigt slö och inte gått ur kyrkan ännu. Det ända jag tycker att staten ska kunna göra är att de ska kunna säga ifrån i fall kyrkan vill förbjuda kvinnliga präster eller homoäktenskap, olika former av kulturer osv.. Alla ska vara välkomna. Kände mig dock som en hycklare när jag röstade p.g.a. det ovanstående om partiernas inflytande etc.. Visste ju inget heller om vad partierna vill göra men valde miljöpartiet som en träning inför riksdagsvalet om ett år. Gillar ju Gustaf Fridolin. Annars är kyrkovalet det val då de kandidater som är helt betydelselösa annars ser en chans att få en massa röster så de kan hamna på en post där de kan tjäna en del pengar även fast dem inte alls bryr sig om kyrkan ett dugg. Rösthoreri kan man kalla det. Ytterligare ett skäl att ta bort partipolitiken från kyrkan. Och nu för er som inte vet man kan rösta bara man visar ID och vet vart man ska rösta någonstans. Röstkortet behöver man inte ha med sig.


Så här i val tider så är det ju så att det alltid finns dem som säger att dem som inte röstar inte har rätt till att klaga och säga vad dem tycker etc.. Dessa kommer alltid att finnas. Det jag ska komma till är att jag är så trött på dem för att jag tycker ofta dem säger emot sig själva. Dels så tycker jag att detta talar om för de andra att dem tycker att dem är lite bättre än dem som inte röstar sedan så går de emot dem på punkten att om de förespråkar ett samhälle där alla ska ha samma rättigheter och då ska få säga precis vad dem tycker. De går helt enkelt ifrån att alla människor är precis lika mycket värda. Kan vända på det åter igen och fresta med om jag skulle utesluta dem som tycker så i mitt drömsamhälle med totalfred? Nej då går jag emot begreppet totalfred. Jag tycker det är naivt att tro och tycka att demokrati ska leda till totalfred. För så länge som det samhället sysslar med att öka klyftorna, vilket det successivt hela tiden gör så länge politiker, chefer och pengar styr det mesta, så kommer detta aldrig gå att uppnå. Enligt mig har man rätt till precis allt så fort man föds och att man föds in i ett samhälle man inte tror på kan man knappast straffas för. Om man sedan kämpar och sliter genom att tjata och säga sina åsikter om vad man behöver göra för att nå till samhället man vill ha så tycker jag det är tillräckligt för att berättiga kampen. Att t.ex. bo i en koja i skogen själv hjälper inget där till. Det är först då alla drar åt samma håll vi kan förändra. Men ta inte bort människors rätt att vara människor för då är man ute på hal is. Öppna ögonen och se, hör och prata med alla. Alla har samma rätt tills vi dör och efter det.

 

Vi lever för att svära och att dricka tjära!!


Kommentarer
Postat av: sandra - 3 barns mamma <3

Ja du i kyrkovalet är ju majoriteten äldre människor och då SD kör mycket politik kring de äldre, så lokas de dit. Trist men sant.

Hade tänkt rösta i år men blev aldrig av, då vi var på annat håll, så det glömdes bort. Röstade sist det var iaf......

Kram!!!

2013-10-01 @ 12:57:56
URL: http://www.mammansandra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0