Välj dina föräldrar och Evidence - Jag vill stagediva del. 21


Det finns en röd tråd i allt ibland även om man inte tror det riktigt och ibland vet man inte riktigt varför man är insnöad på vissa tankar utan man bara är. Här kommer kontentan av det för tillfället. Reserverar redan här för att det första jag funderar kring finns det säkert betydligt fler som kan mer om än vad jag kan. Här kommer det ändå.


Har funderat kring det här med föräldraledighet och att männen tar ut mer av sin på sommaren enbart för att förlänga semestern och det tycks vara huvudorsaken. Men är det inte så att om det är en ypperlig tid att spendera tiden med barnen så är det på sommaren? Menar per automatik är min känsla att man njuter mer på sommaren och livar upp mer så för mig känns det inte konstigt att man vill vara mer “ledig” på sommaren. I övrigt handlar väl all den föräldraledighet av vad man kommer överens om i hemmet och valet om vem som tjänar mest jobbar borde väll falla mest naturligt oavsett kön. Att det då är så att det är fler män som jobbar mer hör att göra med att samhället skapat den störda fördelningen att män har lättare för karriär i dagens samhälle. Men att säga att männen är mest karriärsbundna är att generalisera för det finns också oerhört karriärsbundna kvinnor men då har de säkert hindrats från att skaffa barn och där åter igen på grund utav att samhället är stört och hindrar humana och mänskliga val p.g.a. att det alltid ska handla om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Men när det kommer till föräldraledigheten så handlar den fortfarande om vad man kommer överens om i hemmet och inget annat. Alla fall är enskilda.


Här kommer en grej som kanske handlar om mer nonsens än vad det någonsin gjort tidigare. Nej då, så farligt är det inte. Det handlar om varför jag tycker det är lika roligt att diskutera nonsens så som allvarliga saker. Det grundar sig i att jag egentligen tycker att allt är allvarligt och för en inspiration sökare som jag är det i nonsens man kan hitta mycket som stimulerar fantasin. Detta kan jag sedan använda för att tänka i udda banor och sedan komma fram till en bra lösning och intressant vinkling i verkligheten. För det är ju så att i nonsens finns alltid en liten form eller ja en sorts variant av allvar. För inget är allvarsfritt. Tänk dig den som skrivit en bok eller gjort en film du inte förstår och du avfärdar den som nonsens. För den personen kan det ju vara på fullaste allvar. Däremot finns det för många saker som en del tar alldeles för allvarligt. Många har också svårt att skilja på allvar och icke-allvar. Det är ett spel man får lära sig att läsa av. Inte alltid lätt men man lär sig att bli bättre och bättre.


Just nu stör jag mig på en del idioter som bara går runt och tjatar om samma saker hela tiden. “Det var bättre för” Det var bättre för”. Visserligen förstår jag vad dem menar med det och förstår väll att dem känner sig svikna av en nutid som skiter i det som varit och gör deras arbetsplatser betydligt sämre i vissa anseenden och det kan jag verkligen hålla med om. Särskilt när allt bara ska handla om pengar hela tiden. Men allt var inte bättre för. Jag tycker t.ex. att all ny och modern kommunikation är skit bra. Att det kan gå så fort att nå alla sina vänner och går det inte ringa eller ses så kan man skriva en grej på några sekunder. Det gillar jag men man får definitivt inte glömma bort att ses i skuggan av denna teknologi för vissa stänger in sig och blir enbart digitala och det är ju inte bra alls. Vi alla människor mår ju bra av att vara sociala. Vare sig du vill tro det eller ej så är det sant.

Vi lever för att svära och att dricka tjära.


Kommentarer
Postat av: sandra - 3 barns mamma <3

Va gäller föräldraledigheten så är det upp till var och än. Att man njuter mer av att vara ledig när det är varmt ute stämmer. Men då har man antagligen inte varit på olika bebis aktiviteter och vet inte hur givande det också är. Vad gäller pappor så borde de få mer info och tips på vad de kan hitta på med sina barn utanför sommar tiden. Då skulle föräldraledigheten se annorlunda ut. Iaf vad jag tror.

Kram!!!

Svar: Jo så är det nog. Anledningen till att jag ens skrev om det var att det stod om det i sn för flera veckor sen. Men artikeln ville bara göra det till en genus fråga vilket det inte bara är. Däremot så är det ju det också pga jobb och karriärer och så där men det är ju för att jämställdheten är fucked up och skulle den bli mer jämställd så skulle det andra nog jämna ut sig. Sedan är det ju fortfarande vad man kommer överens om och alla har ju sina val osv. Kram
Rille

2013-09-03 @ 09:55:40
URL: http://www.mammansandra.blogg.se
Postat av: sandra - 3 barns mamma <3

Precis, så länge karlar kännar mer så är mammorna hemma mer med barnen. Är trist att allt ska vara en penga fråga istället för en familje fråga :/ Men det ser nog annorlunda ut i framtiden, tror jag :)

Kram!!!

2013-09-12 @ 09:33:14
URL: http://www.mammansandra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0