Today we kill, tomorrow we die; Oggi a me… domani a te!; Fem red ut (1968)




Bill Kiowa (Brett Hasley) har suttit i fängelse i fem år för pengastöld samt mordet på sin blivande fru. Där har han tränat och ruvat på hämnd för när han väl får komma ut samlar han ihop ett gäng revolvermän bestående utav den store och starke O´Bannion (Budd Spencer), den ökände sheriffen Jeff Milton (Wayde Preston), den unge tjejtjusaren Bunny Fox (Franco Borelli) samt kortspelande skojaren Francis Colt Moran (William Berger) för att sätta efter de riktiga skurkarna Moreno (Jeff Cameron) och James Elfego (Tatsuya Nakadai) som nu driver rövarband i södern.

Den här Tonino Cervi regisserade filmen är ju hur cool som helst. Upplägget är en enkel och tydlig Westernhämnd-film, skådisarna sköter sig utmärkt i sina olika roller som dessutom passar dem utmärkt och ur snygga miljöer bjuds det på och att de fått till ljuset bra. Gillar speciellt hur dem fått till hämnd lustan och hatrelationen mellan Bill och James samt att James trots att han är en så elak person ändå verkar vara en väldigt besvärad själ som också är rädd för att dö. Budd Spencer är ju alltid skön att skåda och har en oerhört passande roll som stark och bufflig revolver man. Wayde Preston är också störtskön som den iskalle Jeff Milton om man nu bör nämna någon utöver Budd. Det bjuds på mycket underhållande action och en skön scen är när O´Bannion krossar ett glas i en annan persons hand. Varför inte nämna den sköna scenen då de ska hämta Francis Colt Moran i baren där han spelar kort. Rafflande och underhållande. Sedan är det ju bara coolt att se de fem revolvermännen komma ridande mot kameran.

Denna film ska framförallt ses för att den är oerhört cool och tuff för sitt enkla upplägg. Man ska också se den för dess utmärkta skådespeleri och den oerhörda underhållning den bjuder på. Den får dessutom en halv extra poäng i betyg bara p.g.a. att det är så coolt att just se dem komma ridande mot kameran. Betyget blir då: 4,5/5


Kommentarer
Postat av: sandra - mamma till niklas & nora

Undra om jag inte sett denna film? :S Låter bekant iaf. Kanske har läst om den. Måste ses iaf :)



Du apropå filmkvällen. Vad ska vi satts att se på? Ska vi hitta någon film som ingen utav oss har sett? Eller ska vi köra "återblickar på se värdigheter"? Ska på jobb intervjuv innom hemkänsten på fredag. Får vet hur jag kommer tat jobb, om jag får jobbet vill säga. efter det spikar vi ett datum tycker jag allt :)



Härligt med brännboll och grillat. Hur gick det? tycker att ni hinner med en hel del kul med jobbet också. Inte alla arbetsplatser som tar sig tid att hitta på annat också.



Vallarna äger!!! f*n va vi hängde där ett tag back in time:P Känns helt sjukt hur mycket minnen man har därifrån, särskilt från fylan:P



ha det super!!! Kram!!!

Svar: Fan vad kommentarer jag missat då. Nu får jag ågren för att jag varit så seg här ett tag men nu ska jag fan skärpa mig. Kul att de uppdaterat allt :D Hoppas jag lyckas orgentera mig i det nya. Kram
Rille

2012-05-30 @ 09:23:40
URL: http://mammansandra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0