Spirited Away




Hayao Miyazakis Spirited Away är en omtalad och mycket prisbelönad (35 vunna priser) animerad manga film. En anime helt enkelt och fick en Oscar för bästa animerade film 2003. Så då kan man säga att förväntningarna är höga redan på förhand. Lever den upp till detta då? Rent animationsmessigt så ja det kan jag nog säga. Det finns mycket fina vyer och figurer osv.. Oerhört vackert nästan som man tror att man är där emellanåt. Men först till handlingen en stund. 10-åriga Chihiro och hennes föräldrar ska flytta in i ett nytt hus. Men på väg till huset stöter dem på en ruin med en tunnel de går igenom. Iochmed att dem gått igenom tunneln hamnar dem i andarnas värld. En värld där dem inte är välkomna. Föräldrarna känner doften av mat och resultat av att ha ätit den förvandlas dem till grisar som straff på deras giriga frosseri. För att Chihiro ska få tillbaka sina föräldrar tvingas hon söka jobb hos den elaka och giriga häxan Yubaba som bedriver ett badhus. Hon får det smutsigaste jobbet av alla att skrubba och göra rent karen. Badhuset har många mycket märkliga gäster. Märkligast är nog det skygga slukarskuggmonstret som egentligen bara söker en vän. Chihiro får tillslut en vän i Haku som även hjälper henne i hur hon ska göra i denna värld och det uppstår en vänskapskärlekshistoria dem emellan som funkar. Men i övrigt så finns det faktiskt något som stör mig i denna film. Kan inte riktigt tumma på det men det kanske är tempot eller nej det är det nog inte. Skulle nog mer tro att det är en del av karaktärerna. Iallafall Yubaba och hennes tvillingsyster. De är oerhört fula. Men tror inte det är boven heller helt enkelt. Det är nog mer att det känns som det ska finnas något slags djup fast det inte riktigt finns det. Man skulle vilja veta mer om allt som händer och alla karaktärer. Plus dock för slutet som kan tolkas på olika sätt. Det, kärlekshistorien och den mästerliga animationen höjer filmen till en 3,5 i betyg. Nu kanske några säger att jag inte skulle använda mig av halvor. Åt helvete med er för jag ångrade mig. Är för svårt annars då denna film inte är så bra som en fyra men endock bättre än en trea. Därför betyg: 3,5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0