The Big 4 på Ullevi 3:e jule 2011


Bestämmer mig denna dag för att gå upp vid 5:00. Tycker det är en bra tid för vill ju ändå komma till Göteborg skapligt för det är ju ändå lite väl störigt med trafiken mitt på dagen i en storstad. Kommer iväg 6.30 med kaffetermosen laddad. Tar bara en rast på ned resan denna gång och det blir vid mitt kära Braehus och konstaterar än en gång att det måste vara en av Sveriges fräschaste rastplatser. Här blir det till att tanka också. Vart tvungen att lämna in körkortet medans jag tankade då de råkat ut för många smitare tidigare så för att få tanka så har dem gjort denna lösning på problemet. Det känns ändå rätt dumt att lämna in det bara så där. Man far vidare och är framme vid samma parkering i Göteborg som senast vid 10.15 alltså bara en halvtimme senare än i fredags. Det känns verkligen som en stabil parkering att använda numera och ställer man den på just det stället jag gjort de senaste gångerna så är bilen relativt fri ifrån solstrålar och det är ju icke fy skam i den varma sommaren.
Börjar åter igen med en fika på det kära Cappuccino. Rätt dyrt är det men ja att fika är ju inte billigt någonstans numera. Det är i alla fall väldigt sällsynt att det är det. Efter detta begär jag mig åter längs Avenyn för det är rätt trevligt att gå där då det är mycket folk i rörelse. Köpte aftonbladet och en mjukglass men han som fixade den måste varit i princip sämst på det då han lagt glassen askonstigt och inte alls fick den att vara hel i det klassiska mjukglassmönstret. Den läckte dessutom i botten. Ger mig in en av många bokaffärer i denna stad samtidigt som jag blir sms:andes med David L om troll och sagors jämförelser. Väljer här efter att gå längs med åvattnet utåt mot hamnen men inte allt för långt men en bra bit i alla fall. Över det området jag gick ligger flera parker och jag väljer att sitta och läsa i aftonbladet en stund eller ja det blir mest bläddrande då det blåser en hel del. Efter detta väljer jag att gå över en bro så jag kommer på rätt sida igen där allt jag känner till i denna stad finns. Får ett minne från 1994 då parkeringen som finns på denna sida är mer än bekant och vill minnas att vi stod på den när vi semestrade här då och stod på den när vi skulle till Feskekörka. Det blir att gå ner på gatan där Rock House ligger men väljer bara att vara inne där en jätte liten stund. Går sedan till Akademibokhandeln som ligger i ena hörnet av samma byggnad som Cappuccino ligger i. Detta verkar vara den bokaffär som har mest och vettigast utbud plus att det finns ett Waynescoffe i den men någon kaffe intar jag inte. Blir att dra till Nordstadsgallerian för att inta en kycklingspasta med Mozzarellaost på. Efter detta besöker jag ännu en bokaffär. Denna gång Bokia i just Nordstadsgallerian. När det är klart sätter jag mig nere i hamnen vid operan för att invänta The Big 4 läsandes i aftonbladet.
När jag väl har kommit fram till konsert området är det fortfarande lite kö för de hade nog inte börjat med insläppet ännu men det gjorde dem i princip när jag kom dit. En folkbärs och två vatten intas sedan går jag fram och ställer mig kanske uppskattat fem till sex meter längre fram än på Iron Maiden vilket resulterar till en mycket bra plats. Först ut är Anthrax som verkar ha mycket kul på scen och de är precis lika bra jag minns att dem var förra året på Sonisphere. Indian är ju alltid en publikfavorit. De gör en mycket bra spelning.
Där efter är det Megadeths tur som bjuder på evenemangets tråkigaste framförande även fast dem har bra låtar så märks det fan inte. Peace sells…but who´s bying väcker nog flest i publiken i alla fall. Fattar inte vad det är med dem. Dem är nog sura för att det hela är Metallicas stora show men jag menar i och med detta får ju flera chansen att upptäcka Megadeth eftersom det är väldigt vanligt att Metallica är en inkörsport för många till hårdrocken. Vad är det egentligen med Dave Mustaine förresten? Man hör ju knappt vad han sjunger. Nästan som om han mumlar eller sjunger i baktakt. Konstigt låter det i alla fall.
Här näst kommer Slayer och här ökar publikstödet en aningen. Eftersom jag också successivt har flyttat fram lite efter varje band så har jag nu hamnat väldigt trångt och det blir lite jobbigt i värmen med min skinnjacka på mig och allt kan man lista ut att jag svettas en hel del. Fast man är ju hård så man härdar ju ut så klart. Men som man bäddar får man ligga finns det ju ett bra uttryck som heter. Slayer är bra live men ändå ganska tråkiga på något vis. Bara står ganska stilla och spelar av sina låtar. Araya har ju nackskada och kan ju inte headbanga och Kerry King står ju bara och posar. De börjar överraskande med God hate us all men det funkar. Vi får också höra låtar som Reign in Blood och South of Heaven. Det sjukaste är när dem i princip lägger ihop tre låtar utan att man knappt märker att dem bytit. Man får några aha-upplevelser så att säga. De verkar också lite sura över att det hela är Metallicas show men jag tycker inte det är konstigt att dem ska spela sist. De är ju trots allt det största bandet.
Då dags för Metallica då som börjar med Hit the Lights och sedan får vi höra en hel del tidiga låtar. Publik stödet är enormt och det sjungs frejdigt med i alla låtar. James uppmanar publiken att hålla uppe med sjungandet och ljudet då han anklagar den för att vara nästan för högljudd. Vid slutet av Memory Remains vill publiken nästan inte sluta sjunga. Övriga låtar man får höra är bl.a. Seek and Destroy, Ride the Lightning, One, For who the bell tolls (min absoluta favorit), Blackened, Master of Puppets, The Call of Ktulu (fattar inte varför dem envisas med att spela den men det ska väll fungera som någon sorts paus) och Damage Inc.. Tycker det är väldigt kul att dem spelar så många tidiga låtar men dem gör väll det just pga att det just är The Big 4 turnén. De gör också ett nummer ihop med Anthrax och Megadeth då Am´I Evil avhandlas. Konserten är 2,15timmar lång ungefär och avslutas med det traditionella bollbombningen under en låt. Jag är mycket nöjd då detta är en av de bästa konserter jag sätt. Denna dag kunde dem spelat en låt till hela tiden för det hade fan inte gjort ett dugg.
Hemresan börjar 45 minuter senare än i fredags men denna dag känner jag mig betydligt piggare. Dock försenas jag av trafik stop i drygt 25 minuter pga av vägdelning. Två raster görs. En strax innan Jönköping och en i Ödeshög för korv och kaffe (en rast klassiker). Är väl hemma 4.40 vilket är 25 minuter senare än i fredags och det känns skönt att koppla av till en öl.

Welcome home (Sanitarium)! (spelades också för er som vill veta eller inte bryr er haha.


Anthrax


Megadeth


Slayer


Metallica


Metalliva with fire!!


The Big 3??? Surar Slayer?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0