Förtryck i brist på logiskt tänkande


Jag fattar inte att vi egentligen fortfarande är på kalkonstadiet när det gäller jämställdhet mellan kvinnor och men. Förtryckande män med makt och osuntförnuft tycks vara kvar härstammande långt tillbaka i tiden. De anser helt enkelt att alla män gör allt bäst själva och kvinnor fixar hushållet hemmet sköter barnen osv. s.k. kvinnosysslor helt enkelt. De verkar tro att de saknar kompetens. Jag är övertygad om att det finns oerhört mycket oprövade kvinnor som är helt oprövade inom vissa områden där de har hur mycket kompetens som hellst. Dess värre så har väl dem bara ignorerats pga att de inte ens fått en enda chans att visa vad dem går för. Jag har alltid varit förespråkare av rätt person på rätt plats och bäst kompetens på bäst plats där den behövs och vore det bästa. Där av så finns det ju en del yrken där män lämpar sig bättre pga av fysiken men ja det går ju alltid att prova ibland tycker jag. Kvotering tycker många skulle vara en bra grej som ger en lösning på problemet men ja det skulle funka om de som kommer in och inte har erfarenhet eller kompetens inom området då skulle få en anställning med utbildning i det dem ska syssla med.
Dessvärre lär det väl se ut så här så länge inte sunt förnuft styr vårt samhälle. Jag menar det är ju självklart att man t.ex. i hemmet delar på sysslorna eller att det ska vara lika lön för lika arbete svårare än så behöver det inte vara. Man bör behandla precis lika. Tyvärr är det väl samma faktorer som styr samhället som i slutendan sätter stopp för detta. Pengar, makt, egoism, förtryck. Vi vill inte varandra väl helt enkelt. Fy fan! För vår sjuka värld.

Att jag skrev om detta kom i händelse av att jag läste Wendela sidorna i lördagens aftonbladet. Det fick mig att bli påmind om detta. För att förmedla lite tankar.

Debatten finns men borde inte behöva existeras om allt var som det borde!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0