STEELWING: Lord of the Wasteland




Ganska kul att min första skivrecension blir med det här Nyköpingsbandet. Kul också att bandet har framgångar i och med att vi är från samma stad. Vad är då detta? Jo det är vanlig klassisk heavy metal och väldigt bra sådan. (Det säger jag inte bara för att vi kommer från samma stad). Dem har bra uppfinningsrikedom i riffen och låt uppbyggnaderna. Samt att jag gillar att sångaren Riley sjunger avstannad och ibland inte tar i med max på vissa ställen vilket skapar en klar anpassning till musiken. Man hör klart och tydligt att de är influerade av Iron Maiden vilket jag inte tycker är fel. Det ska man göra. Härligt då de lyckas få en liten egen nisch på musiken. Mest Maiden influerade är de första spåren Headhunter och Roadkill(....or be killed). Luktade lite Run to the Hills emellanåt. Men dem bästa spåren är The Illusion (härligt huvudriff med dämpningen på gitarren) , The Nightwatcher och Under the Scavenger Sun. Men det jag gillar mest med detta band och skiva är att det inte alls blir så pretantiöst som Heavy metal och framför allt dess granngenre Power metal har en tändens att bli. Eftersom dettta är långt ifrån min favoritgengre så är det oerhört bra att få de här lov orden av mig. Om jag ska se någe negativt och det gör jag på många sådana här plattor och det är att varför man bara lägger in ett väldigt sporadiskt gällt metal vrål på en del låtar. Har jag aldrig begripigt. Men det hör väl till genren eller nått?
Betyg: 7/10

och ta er till ödemarekna nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0