Det här är ditt land, det här är mitt land - Jag vill stagediva! del. 40


Grattis världen vi har fått nationer att fira för att vi ska hålla oss för oss själva och skilja på varandra och göra det svårt för folk att tillhöra något annat än sitt egentliga ursprung vad nu ens egentliga ursprung är för något? Kommer inte egentligen alla människor från samma källa? Dessutom samma källa som resten utav allt levande? Jag tycker att nationer har börjat tjänat ut sin rätt och därför tycker jag egentligen att det inte behövs några länder. Anledningen är att eftersom världen blir mer och mer öppnare och att man kan nå någon vart som helst i världen bara genom några knapptryckningar och på det sättet lyckats radera ut dem befintliga gränserna på ett digitalt sätt. Vi lyckas skaffa oss vänner överallt i världen vilket tyder på att vi människor hör ihop mer än vad våra landsidentiteter vill göra till en skillnad. Det är just det här med bristen på saker att identifiera sig med som är en stor del av problemet. I en öppnare värld suddas gränser för allt vad man kan identifiera sig till bort eftersom det mesta på ytan är acceptabelt att vara och ju oroligare världen blir desto mer är det bara länder som finns med eller rättare sagt nationaliteter. Då söker man sig till andra av samma nationalitet och tycker då att vi ska höra ihop och med kaos i världen blir alla andra sämre än just den av samma nationalitet. Jag tycker dock att vi borde identifiera oss som människor och att människor i en helhet hör ihop. Därför tycker jag att gränser och nationaliteter är meningslösa. Allt som gränser bidrar till är bara vi mot dem och en massa tävlingar i att ha bättre ekonomi, välfärd och standard. Här gör vi så här etc. och är det verkligen sådana här saker vi behöver när vi skulle kunna vara ett? Grattis världen! Vi äter tacos och kebab, firar midsommar, konsumerar underhållning och media från världens alla hörn och reser som aldrig förr. Det är helt klart att jag bara är en människa.

 

  Jag har med åren verkligen märkt vad lite en nationalitet betyder för mig. Jag känner mig inte särskilt svensk. Förvisso pratar jag svenska men det beror ju på slumpen att jag råkar vara född här. När jag ser på idrott är det 2% som gör att jag håller på Sverige lite mer än andra deltagare i så väl OS som i EM i fotboll eller VM i hockey etc. Allt som oftast brukar jag annars hålla på underdogs. Jag älskar när länder med små resurser går väldigt bra i ett mästerskap. Lite kampen mellan David och Goliat. Annars så är mina landslag Pittsburgh Penguins i hockey, och Runtuna och Newcastle i fotboll. Det är dem lagen som jag bryr mig mest om hur det går för (Stanley-Cup mästare i år, äntligen).

 

   Vad är egentligen att vara svenskt? Vad är svenskhet eller typiskt svenskt? Det borde ju vara att något som alla ”svenskar” gör eller konsumerar. Om 100år (om nationer fortfarande finns då, vilket det säkert gör) så kommer så kallade nationalister i detta land att slåss för att vi kommer att få äta tacos på fredagar samt äta pizza och kebab. Religionsfrihet kommer också vara en sak att slåss för (ja du hörde rätt). Så vida inte världen blivit betydligt mer avslappnad gällande religion. Det jag tänker kring det är att det kan bli olika scenarier och ett skulle kunna vara att det blir en religion som gäller och då kommer nationalister eventuellt tyck att det var bra med religionsfrihet. Visst skulle det kunna bli väldigt ironiskt då nationalister nuförtiden vill bestämma vilken religion man ska tillhöra då dem anser att det ska vara en del av identiteten att vara svensk. Troligare är dock att hela världen är mera avslappnad gällande religioner eller så har vi en ny religion då vi människor har en förmåga att hitta nya hopp att tro på. Nationalitet har med gamla bestämmelser att göra och hur saker har utvecklats genom tiden så har det som utger den rådande identifikationen av nationalitetsnormen blivit vissa saker utav delvis en slump baserat vad som är närmast en norm i landet. Rent tekniskt skulle man kunna bestämma att det är vad som helst och sedan få folk att anknyta sig till det. När man då tänker på det blir nationalism oerhört fånigt och larvigt och särskilt nu då allt sådant är närmare upplöst än något annat. Personligen om nu länder ska fortsätta vara befintliga så bör det delvis vara för att föra samman folk och därför göra det fritt att resa vart som helst och bo där efter så länge man har kul med varandra och inte tävlar i något annat än sport. Identifikationen bör vara att alla är välkomna vart man än kommer ifrån och att allas olikheter värderas lika mycket vad man än har för religion, hudfärg och sexuell läggning mm. Vilket land som helst borde vara ditt lika mycket som att det borde vara mitt och alla är välkomna vart som helst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0