Track 13 - Jag vill stagediva del. 33


Jag gillar inte dem där dagarna då man är trött och man inte riktigt kan ta på varför man är trött. Man tycker att det borde finnas en förklaring men man ser den inte uppenbara sig som självklar. I mitt fall skulle det kunna vara flera saker som spelar in. Det skulle kunna vara för att det blev alldeles för lite sömn i helgen. Jag var ute vid en stuga utanför Strängnäs och på lördagsnatten så spelade vi ett kortrollspel som hette Munchkins. Väldigt roligt och tillslut fick jag vinna. Spelade egentligen mindre roll men det blev jämt tillslut. Jag vill dock inte beskylla helgen för att jag är så trött när jag vaknar på måndagar och tisdagar. Det borde bero på något annat. Fenomenet har infunnit sig tre veckostarter på rad nu så jag börjar undra litegrann. Det skulle kunna vara pollen allergin eller medicinen men eftersom jag tagit den ett tag nu så borde det inte vara den heller. Kan säkert dock vara ett bidrag till det hela. Men det är ju inte bara att man känner sig enbart trött utan kroppen känner sig helt matt på något sätt. Det är nästan som man inte skulle orka göra någonting fast ändå lyckas man göra det. Sticker ju till och med och tränar vilket jag ska göra efter detta inlägg. En annan fundering är att jag bytt multivitamintabletter och att det är där skon klämmer men känns ju inte som om det skulle vara en anledning då dem jag tog innan är i princip snarlika dem jag tar nu. Nästa faktor är att det kan vara att snuset är slut och kroppen reagerar på det varje gång helgen är slut men det känns egentligen också lite dumt att man skulle bli helt slut utav det. Det jag tror mest på är att det nog kan vara några av dessa saker som spelar in men det är definitivt en annan sak som spelar in betydligt mer och det är nämligen att eftersom jag är ledig nu och jag har haft ett jobb som man rör sig mycket i så håller kroppen att vänja sig in med betydligt mindre rörelse. Det blir i alla fall det dem dagarna då jag inte börjar göra något direkt på morgonen. Det brukar alltid kännas bättre när jag varit och tränat eller gjort något istället för att bara sitta ner. Men det jag inte förstår att en kropps avvänjning kan kännas så mycket. Den känns ju t.ex. så mycket att det känns som man är på väg att bli förlamad eller nått. Det är konstigt. När veckan börjat så brukar det kännas bra efter ett tag. Det brukar kännas bra direkt efter man tränat. På något sätt blir det fascinerande att en kropp kan regera så starkt. ”Rör på dig din late jävel”. ”Jag ska snart”. Så jag kommer ur tunnel och ser ljuset. Tänk på att försöka lyssna på vad kroppen säger. Den har många olika sätt att reagera på det mesta och visa på att nu kanske du ska vila? Nu kanske du vilar för mycket? Det är bäst jag drar och tränar nu då så att jag inte somnar vid datorn.


Kommentarer
Postat av: sandra - 3 barns mamma <3

Ja trötthet kan ha många faktorer. Är glad att du lyckades hitta boven i dramat.
Jag tror som du att röra på sig är en faktor som motvärkar trötthet (om den inte är syntetisk i form utav medicin som ger trötthet). Vi är byggda för ett fysiskt liv och ska inte glömma bort det.
tack för promenaden idag. var både roligt och upplyftande. Men dock måste jag medge att jag somnade när jag kom hem :P Börjar att fundera på om min medicin är bra eller om den bara dra ned mig. Ska köra någon dag till och se.

Ha det gött!!!!
Kram!!!

Svar: Ja dem där bovarna är ibland svåra att lokalisera. Men det kändes givet att det var den när jag började läsa om biverkningarna. Nog för att jag känt av biverkningar av dem jag haft innan men inte så där intensivt. Det var mycket läskigt.Ja det är alltid trevligt att träffas :) känns som vi gör det för sällan. Alltid kul att prata om livets berg- och dalbanor etc. Sömn är välbehövligt och något man bör ta vara på så antagligen behövde du det ;) jag skulle vilja ha förmågan att tillåta mig att bara somna så där någon gång på dagen. Är dock rädd för att jag skulle sova alldeles förmycket för mitt tycke och smak då. Fundera inte för mycket på om din medicin är dålig eller inte det kan ju vara tillfälligheter också. Tog ju en månad för mig att lista ut att det var min allergimedicin. Hade ju börjat med nya multivitamintabletter också så trodde ett tag att det var den i kombination med rödbettsjuice men "icke sa Nicke". Röra på sig och hålla hjärnan igång bör man annars dör man.
Övrig kuriosa: Jag sög på mini-golfen och kom sist. I början skyllde jag på dem nya klubborna men det var nog att jag var för dålig. sen åkte jag på en liten affisch-kontrollerings runda. Nu blir det film. Inte Green Lantern :p The Ipcress File is coming up again.

Ha det super!!
Kram!!
Rille

2015-07-14 @ 18:32:48
URL: http://www.mammansandra.blogg.se
Postat av: Anonym

Men du bror! Jag klurar också på när du gjorde typ inget senast? Rörelse är alltid bra det vet du att jag tycker, och även fast du fyller dina dagar med roliga saker så har jag ändå fått för mig att du fyller dina dagar så att säga. Matthet i kroppen kan vara en inte stress-reaktion. Som sagt, även roliga saker stressar oss. Bara en tanke, för har ju egentligen inte koll på exakt hur din dagar ser ut. kram! /systeryster

2015-07-16 @ 21:30:43
Postat av: sandra - 3 barns mamma <3

Jo sömn har jag alltid varit varit i behov utav mer. har alltid haft svårt att somna och sova. Har ju mer eller mindre enbart sovit 2-5 timmar om natten de senaste 14 åren. Så kroppen orkar väll inte med det och därför blir jag så mottaglig för just biverkningen trötthet. Jag tillåter mig inte att somna. Jag helt enkelt deckar, liggande så som sittande. Precis som när man är på tok för full. Man kan bara inte hålla sig i vaken.
Håller med vi träffas allt för sällen. Är lika dant med andra också. Jag har jätte svårt att få tiden att hålla ihop socialt. Mycke tid går ju åt att lämna och hämta barn, sen att söka jobb och försöka ta hand m sig själv, hemmet och få jobb. Går inte alltid ihop, precis som med all sjuk perioder med barnen. Vi får helt enkelt börja för boka dagar. Hur ser det ut för dig nästa vecka???

Ha en tok fin dag!!!
Kram!!!

Svar: Låter jobbigt värre :/ Kan egentligen inte relatera till det så mycket eftersom jag allt som oftast har så lätt för att somna. Känner jag mig inte supertrött så ligger jag och läser seriestrippar tills jag är för trött för att hålla i tidningen. Då vet jag att det är dags. Kan bara skriva att det måste vara jobbigt och jag tycker synd om dig. Önskar jag kunde hjälpa till att lära dig att somna. Det jag fick lära mig var att när man ska sova ska man inte fundera över alla problem man har att lösa utan allt sådant man annars funderar över skulle kopplas bort för tillfället och det funkade bra men tog ett tag. Det var bara ett tips. Alla fall är ju unika. Skulle man skoja så skulle man kunna säga att du har en fylla varje dag ;)Ja jag kan tänka mig att det blir så och dessutom är det ju självklart att du vill ta dig den tiden eftersom det är viktigt för så väl dig som för barnen. Ja jag tror att det är så vi får göra. Det är ju oftast så jag jobbar genom att boka in saker hela tiden ;) men gillar även spontaniteten ibland. Den bäddar för lite roliga äventyr emellanåt.
Nästa vecka har jag ju tyvärr åkt upp till Norrland och vi blir väll där i en och en halv vecka så vi får rikta in oss på när jag kommit tillbaka :)

Den har varit nice! Har städat igen ;) samt varit ute och sprungit. Ska nog bli en öl på rocken och snacka skit en stund också. Imorgon blir det bad bl.a. om det blir nice väder!

Ha det finfint!!!
Kramar!!
Rille

2015-07-22 @ 14:38:57
URL: http://www.mammansandra.blogg.se
Postat av: sandra - 3 barns mamma <3

Det är lugnt. Vi är ju vane djur vi människor. Jag har ju vant mig vid att sova lite, vet jätte dumt. Så det gäller att hitta en ny vanna som ändrar på det. Med denna medicin sover jag ju som en stock istället :P Viserligen lite leskigt. Men är nog väl behövligt :P
Ja just det du åker dit ja. Då får du ha det super under vistelsen där, så får vi höras när du kommit hem igen :)

Ha det super!!!
Kramar!!!

Svar: Det är inte lätt ibland. Dåliga banor kan man lära sig att bli av med om man vill. Det gäller bara att hitta ett sätt som funkar för en själv.
Det får vi ta och göra :) vistelsen där uppe kommer att bli nice :) du får ha det mycket nice du med :)

Kramar!!
Rille

2015-07-25 @ 18:16:32
URL: http://www.mammansandra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0