Quel Maledetto Treno Blindato;The Inglorious Bastards (1977)




Ett gäng amerikanska mördare, tjuvar och desertörer skickas iväg för att sättas i militärt fängelse under andra världskriget. Men på vägen dit blir de attackerade av tyskar och på så sätt lyckas de sen fly och bestämmer sig för att dra till Schweiz där de kan slippa allt vad fängelse heter. Gruppen får direkt en ledare i Löjtnanten Robert Yeager (Bo Svensson) som nu får leda dem andra Nick (Michael Pergolani), Tony (Peter Hooten), Fred Canfield(Fred Williams) och Berle (Jackie Basheart) runt för att överleva mitt i rådande krig. Men dessa snubbar visar sig vara väldigt skickliga soldater som strövar runt mitt bland fällda bomber och kulspruteeld. De får som av en händelse vägledning av en tysk vid namn Adolf Sachs (Raimund Harmstorf) som de hittar sovandes i en lada. En annan förolyckande händelse är att de råkar ha ihjäl en amerikansk trupp som ska spela en viktig roll i framtiden i kriget. Då de lotsas som om ingenting har hänt då de möter ett gäng fransmän som skulle mött upp med amerikanarna för att ge dem ett viktigt uppdrag. Men nu hamnar uppdraget i händerna på dessa snubbar och de tar uppgiften med storm och de ser sin chans att dels göra något viktigt men framförallt kunna komma till Schweiz.
Måste bara säga att det finns knappt ord för hur skön denna film är. Det tar fart redan i början med hur lätt dem ser på det hela med att hamna i fängelse till att ja nu är vi i krig nu gör vi det bästa av situationen. Skulle va skönt att kunna ta det mesta så ibland. Sedan har vi karaktärerna. Rättvise och smarte men ändå rakt på Robert, iskalle Fred, sprallige Nick som tycks ha vad som helst gömt bland sin utrustning och kläder, otålige men spontane och kärleksfulle Tony och blyge Berle. Alla levererade med bra skådespeleri och man tar till sig karaktärerna för att de är så sköna mitt bland förträffliga effekter i form av explosioner( nästan goda nog för att kunna vara gjorda nu), schyssta och trovärdiga krigsscener bara det att de vinner lite för lätt ibland. Men det är ju film. Dessutom är scenen när de får se nakna tjejer bada vid ett ställe något extra. Reaktionen blir som vilken kille som helst skulle ha gjort under krig. Dra och spana och sedan bada själva. Vår naturliga instinkt så att säga. Men vändningen är slående snart står de nakna med maskingevär. Det är inte ofta man ser det. Det finns många sköna scener bl.a. när Nick lagar en motorcykel som läcker i tanken med tuggummi samt som när de intar slottet för att fri ta Fred och Tomas Buckner ( Ian Bannen). Bara fantasin i hur de slår ut vakterna är cool och nice hehe. Nick använder en slangbella för att skjuta ner vakterna t.ex..
Detta är alltså en mycket skön och välspelad och väl regisserad (Enzo G. Castelleri) film. Den innehåller många sköna scener och bjuder på mycket god underhållning enda tillslutet. Oerhört bra för att vara 1977. Jag nöjer mig så.  Betyget då. Den få: 4/5

Kommentarer
Postat av: sandra

Fråga mig inte varför, men jag tycker att denna film är väldigt lustig. Har sett den 2 gånger och av någon anledning så börjar jag alltid att garva när han ska se allvarlig ut:P



Tack så mycket :) Plutten är tilbaka på dagis idag och jag får tid att villa upp mig igen. Att det ska va så energitagande när barn är sjuka :/



Kramar!!!

2010-10-06 @ 09:30:25
URL: http://mammansandra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0