Titta vi spökar; House (Ding Dong, You´re dead) (1986)




Roger Cabb (William Katt) är en vietnamveteran som skriver skräckromaner och vars nästa bok ska handla om Vietnamkriget och sina upplevelser där. Roger är frånskild för att han varit besatt av att leta efter sin son som försvann då han sist såg honom vid poolen hos sin fasters hus. Hans faster (Susan French) tror det var huset, som hon säger är hemsökt eller ja levande på sitt sätt, som gjorde det men det är det bara hon som tror. När hon helt plötsligt hänger sig själv bestämmer sig Roger för att flytta in i huset för att få lite sinnesfrid från sina skumma fans. Men med grannar, Harold Gorton (George Wendt) som stör och knakande ljud kanske det inte blev så mycket sinnesfrid?
Jag fick i uppdrag att kolla på den här filmen och bestämma om det var en skräckfilm eller en komedi? Jag tackar för uppdraget för det jag fann var en hysteriskt rolig film som är gjord som en halvseriös skräckfilm fast det i grund och botten är en komedi. En sorts skräckkomedi kan man säga. Det hela är regisserat utav Steve Miner och utan att skådisarna gör några märkvärdiga prestationer (där av inte säga att dem är dåliga heller), men jag gillar alltid George Wendt (som alltid är skön på sitt sätt), lyckas han få till en mycket udda hysteriskt rolig film. Jag lovar att jag skrattade åt den dåliga hängningsscenen i början för jag tänkte att ska nivån vara så här på skräcken i denna film. Fast det finns några scener som också är rätt läskiga så som första öppningen av garderoben. Men många som är mer komiska. Då han blir jagad av trädgårdsverktygen och varför inte den då han tror att han skjutit sin ex fru och det kommer skumma poliser eller hanteringen av kroppen eller när dem sitter givakt vid garderoben. Antingen är denna film helt genialisk eller så är den bara för udda och härlig på det sättet. Men den räcker ändå inte upp till att vara det bästa eller bland det bästa man sätt även fast det är hysteriskt kul för den faller lite på slutet. Men det var tillräckligt underhållande och mer där till för att vara en film jag kommer rekommendera för fler. Den gjorde min onsdag. Hoppas den någon gång kommer att förgylla någon av dina dagar. Betyg: 3,5/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0