Freevil: Freevil Burning (2007)




Skivan tar fart med en skitnödig och nervös synt som det spelas på i tid och otid samt blackmetal gitarrer och blastbeatstempo i låten Deathblow. Sången är inte olik Danny Filths ljusa partier fast sämre. Bandet påminner inte lite om Anorexia Nevrosa ibland men där detta band är mer fantasi fullt är ´Freevil mer monotomt och tråkigt och även det märks i låten Killing Spree. Det ända som inte är tråkigt är synten men jag undrar samtidigt också vad fan som är vitsen med den. Då den dels spelas där det inte passar och nästan alltid i sporadiska slingor som inte hör ihop med det andra och att få den att låta som en harmonika i slutet av Killing Spree är ju bara hjärndött. Med låten Live the lie undrar jag om gruppen halvt som halvt vill vara ett punkband med den driviga basen? Fast eftersom den dåliga sången och synten fortsätter att sprida oväsen och här i form av malplacerade skrikiga spökljud så tror jag det inte ändå. Mot slutet mynnade en tyngd in som jag trodde skulle ge en bra avslutning men istället kommer en klämkäck dragspelsorgel in och förstör kardemumman. Skäms! Med låten Dead and Pressure upptäcker jag att samma mönster upprepas. Kör på ett kort riff, break, kort riff, break och riff och sedan lite synt inlägg. Men se där låten Morbid December lyckas bjuda på en bra låtstruktur och är en skön mellan tempo låt som blandar Heavy Metal melodier samt ett skönt solo plus att hela låten innehåller lite tyngd emellanåt. Men sångaren måste bytas för det låter faktiskt som han har mer än magknip. Orgel avslutningen förstörde låten totalt. Efter ett dåligt Europe mynnande intro drar Hate igång med mer tyngd och Groove som en blandning av Heavy Metal och Pantera och jag har definitivt upptäckt att det inte är blackmetal längre. Utan bara tröttande hårdrock med värdelöst Cradle kraxande. Mässandet i låten kunde dem ha skippat totalt. Vidare bjuder Toxicated på intetsägande thrash emellanåt och låten Bob är en fars men make till trötta riff får man leta efter. Dock har låten tyngd men avrätta syntaren omedelbart. Roadkill mynnar thrash fast en farsartad sådan. Man kan ge dem kredd för att ha lagt den bästa låten sist i alla fall. Infected World doftar Pantera tyngd och Groove fast synten ska som vanligt bort då den inte tillför något.
Vet inte om jag ska ta denna skiva på allvar eller om jag bara ska se det som ploj då några av låtarna inte hör hemma i blackmetal då de är rätt skämtsamma även fast detta är långt ifrån renodlad sådan. I vilket fall som helst är det inte bra nog. Betyg: 4/10.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0