De bra Göterborgfestivalerna dag 1: West Coast Riot


Dagen börjar med att man vaknar kl. 5.30 för att jag vill ha vaknat ordentligt innan jag åker för jag är ju en sådan människa som inte bara kan vakna och börja göra en massa saker. Zombie varning annars. Hade dock sovit dåligt så fick väll 4 timmars sömn eller nått liknande på sin höjd. Resan gick bra och tog på sin höjd 4 timmar med 4 raster inräknade. Dock var de inte långa. Braehus måste förövrigt vara en av Sveriges vackraste rastplatser. Mycket mysigt place vill jag lova. Det var skönt att komma ner till Göteborg tidigt ( 11.30) så man fick chansen att orientera sig vid hotellområdet som låg alldeles intill Selma Lagerlöfs Torg och om jag minns rätt så var det någon nyhet om det för några år sedan. En skjutning, mord eller bankrån? Nått sådant var det.
Väl kl. 14.00 så börjar man röra sig mot festivalområdet. En promenad på ungefär 7,8 km så man hade att traska. Tur då att man hade bärs att dricka på vägen så det vart ju inte så drygt då. Vägen man tittat ut var också väldigt enkel så man behövde bara kartan en gång. När jag väl närmade mig festival området och bara hade några kilometer kvar då sista biten gick genom ett skogsområde längs en väg som hade cykel- och gångväg vid sidan av, eftersom en av Sveriges största Volvofabriker låg vid slutet av den, mötte jag två 16 åriga skåningar som var helt lost. Max hette den ena. De hade genat genom skogen och skulle börja gå åt det hållet jag kom ifrån. Men jag hjälpte dem att hitta till festivalområdet. System of a Down var det de var där för och West Coast Riot skulle de inte besöka alls. Men rätt roliga var de att prata med i alla fall. Jag stötte aldrig på dem igen.
Väl inne på festivalen startade man det hela med att se slutet på Shelters spelning. Verkade ha varit en helt ok spelning var i alla fall bra fart när jag dök upp. Går sedan för att se The Exploited tror jag men får reda på av två herrar plus av bandet själva att det har blivit någon miss-up och The Exploited ska spela senare samtidigt som Gogol Bordello och U.S. Boms. Hur kan en sådan grej få ske? Ändock får man beskåda en helt ok spelning samtidigt som man samtalar med Sigge och en galen belgare vid namn Benn vilket verkar vara roliga herrar. Efter det blir jag pratandes med Jonas och Hanna. Jonas är bror till en i det gamla hardcore bandet Abhinanda och han berättar att hans bror har ett nytt band men han kommer inte ihåg vad det heter. Hanna skulle kanske flytta till Nyköping i höst för att gå Eventutbildníngen där. Så vem vet man kanske kan träffa henne på Rockbaren då…? Efter detta väntas en spelning med Twopointeight vilket verkar bli en alldeles suverän hardcore/punk spelning. Hade aldrig hört dem förut så det blev en glad överraskning. Ännu bättre blir bara kvällen hela tiden. Hårda Tider kör igång och ger mig en härligt intensiv resa och det blir också en mycket bra spelning. Dags för lite tidsfördriv då och väljer att kolla på The Gaslight Anthem och det var en rejäl nit. Förbannat tråkigt och detta ska vara bandet som The Boss gillar? Fast jag kan nog förstå det. Då hans musik också kan vara rejält tråkig ibland. Dessutom var sångaren rätt B i både mellansnack och framförande. Efter det var det dags för The Baboon Show och deras suveräna punkrock som alltid är full av energi och hjärta. Det märks att dem brinner för sin sak och sångerskan Cecilia Boström kryddar det hela med lagom mellansnack. Favoriter som “Full Pocket”, “You got a problem without knowing it” och “Ref and the red card” dammades bland annat av och de höll publiken igång hela konserten. Sedan hade dem lyckats fucka up det totalt på spelschemat då The Exploited skulle ha spelat tidigare men nu skulle spela samtidigt som Gogol Bordello som jag skulle ha sätt men eftersom jag sätt dem och inte The Exploited så såg jag dem. Det var en skön upplevelse då de bjöd på bra ös. Gillar smällarna som blev av att sångaren Wattie slår micken i huvudet på sig själv. Efter detta lämnar jag området med ett leende på läpparna och åket taxi tillbaka dit jag ska sova. Ger mig fan att jag blev Ripped-Off på taxi priset men vad fan? Shit the fucking same!


Shelter


Sigge och Benn


Twopointeight


The Baboon Show


Hårda Tider

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0