De bra Göteborgfestivalerna dag 3: Metaltown dag2


Denna dag bestämmer jag mig för att jag ska gå lite senare till festivalområdet. Strunta i Arch Enemy för jag känner inget behov av att se dem. Detta resulterar i sig att jag kommer att få gå i regn. Det gör mig dock inte så mycket eftersom det inte regnar så kraftigt till en början och ändå är varmare än dagen innan. Väl kommen till festivalområdet så tycker jag det är dags att ta två öl och sedan ställa mig för att glo lite på The Black Dahlia Murder vilket man kunde göra vid Close-Up scenen. Ja, dricka öl och kolla på banden samtidigt det vill säga. En mycket bra grej. Eftersom de var förband till Amon Amarth den 14maj så vet jag vad jag har att vänta och de gör också en bra spelning. Gillar sångarens sinnessjuka inlevelse i musiken samt vad han tycker att publiken ska göra. Efter denna spelning väljer jag att ta en öl till sedan är det dags att ställa sig för att titta på Baptized in Blood. Visste inget om bandet och tyvärr började dem mycket tråkigt men det tog sig med tiden. OK medlodisk döds är vad som bjuds. Under tiden börjar jag sporadiskt prata med två tjejer vid namn Nettan och Lisen. Det Nettan kommit mest för är att titta på är Volbeat. Jag gör dem sällskap i lite mer än en halvtimme efter spelningen. Det visar sig att de är från STHLM och Nettan är lastbilschaufför och Lisen är precis klar med journalistutbildning. Ser slutet på Cradle of filth och jag säger bara: “Stackars Dani Filth“. Han får aldrig musiken att fungera bra live. Efter det gör man plats inför att se lite Bring Me the Horizon och det är när dem börjar spela vi kommer ifrån varandra då det börjar skapas Mosh-pits. Själv har jag också bara tänkt se en halvtimme av detta band då jag skulle dricka en bärs innan det är dags för Deicide som bjuder på en bra spelning. Undrar om de gick på 6 minuter för tidigt, för att dem tidigare ställt in en massa spelningar, som någon sorts nervositets grej? Bra är det i alla fall. Glen Benton verkar vara på humör. Efter detta är det bara att vänta på en av kvällens höjdpunkter nämligen Watain och tyvärr kommer de på scen nästan 10 minuter efter att dem ska början (säkert pga. all rekvisita dem ska ha) lira men detta gör dock ingenting då dem tycks vara extra taggade för denna spelning och bjuder på den bästa spelningen jag sätt med dem. Man bjuds på den odödliga favoriten Sworn to the Dark samt bl.a. The Serpent´s Chalice och Deaths Cold Dark. Mycket bra är det och de spelar över tiden. Vilket gör det stressigt att fixa i ordning allt till bandet som kommer sen nämligen Torture Division som bjuder på festivalens näst bästa spelning då de verkar rå taggade. Dessutom får de bara spela i 25 minuter pga. försening pga. att Watain spelade över tiden men ändå. Det säger mycket att man kan prestera festivalens näst bästa spelning på den tiden men det har nog att göra med att det är ett oerhört bra band. Väl efter detta är det dags för mig att röra på mig. Ställer mig först i kön för taxi men då jag inser att jag kommer att få vänta en väldigt lång tid beslutar jag mig för att gå de 7, 8 kilometrarna tillbaka eftersom det var kallt och små duggade. Bestämmer mig också för att efter jag gått en bit att springa 3 av dem för att få upp värmen. Ska det vara hårt så ska det. Man är nog mer metal än metal självt. Kul att sammanfattningen blev att det som vanligt är en galet kul festival oavsett hur man besöker den plus att det är ganska lustigt att de två bästa spelningarna är de två sista man kollar på. Dessutom är jag mer än nöjd.


The Black Dahlia Murder


Baptized in Blood


Bring Me The Horizon


Deicide


Watain


Torture Division


More metal then metal!!

Kommentarer
Postat av: sandra - mamma till niklas och nora

Låter som en festival till fullo om du frågar mig :) Härliga bilder! Verkade va ös på de flesta banden iaf :) Och va söta tapeter på hotellet=D



Kramar!!!

2011-06-28 @ 08:17:08
URL: http://mammansandra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0