Salt (2010)




Evelyn Salt (Angelina Jolie) är CIA-agent som efter nästan ha dött i Nordkorea tvingats avslöja sitt jobb för sin man Mike Krause (August Diehl). Dem ska till att fira deras bröllopsdag då det samtidigt som Mike inte går att nå kommit en mystisk rysk person Orlov (Daniel Olbrychski) till CIA:s högkvarter som säger att en ryska agent ska mörda den ryska presidenten då en f.d. rysk högt uppsatt soldat ska begravas i New York. I oron för sin man försöker Evelyn få tag i honom samtidigt som misstankar börjas riktas mot henne då hon visats ha rötter i Ryssland. Kan kollegerna Ted Winter (Liev Schreiber) och Peabody (Chiwetel Ejiofor) lita på Evelyn och kan Evelyn lita på sina kolleger? Och vem är Evelyn Salt egentligen?
Denna thriller/action som är regisserad av Phillip Noyce överraskade mig mycket både handlingsmässigt så som scenmässigt. Den är fylld med både härliga jaktscener som med listiga överraskningsscener. Dessutom är handlingen mycket bra och jag tror mycket väl man kan få fram agenter på det viset som presenteras i filmen. Skådisarna gör också ett bra jobb och funkar oerhört bra. Bäst funkar Angelina Jolie som hänsynslös agent och Daniel Olbrychski som ondsint ryskhjälte i sina roller samt Mike Krause. Det är inte större fel på Chiwetels insats heller som den orolige och skeptiske CIA-agenten som inte litar på nått. Liev Schreiber känns bara tråkig i sin roll. Filmen känns också längre än vad den är vilket är ett plus bara för att det händer så mycket på de 90 minuterna film man bjuds på. Om jag vill ge den några minus så är det nog för en scen nära slutet innan för ett glas rum utan att säga för mycket så känns den i alla fall lite väl fjantig samt att jag vet inte varför det gjorts så olika versioner. 3st närmare bestämt. Då jag kollade på director´s cut versionen enbart och känns som den mest rätta att titta på. Finns några ställen i filmen då det är helt annorlunda på beroende på vilken version man sätt har jag hört. Detta känns helt onödigt. Men ja filmen är mycket underhållande och god nog för mycket njutning. Den får betyget 4/5.

Kommentarer
Postat av: sandra

Sorry men jag dissar filmen....



Va kul att kvällen blev full med intrassanta samtall med mera :) Alltid kul när de känns givande.



Precis, har man valt jobb där det krävs sociala skills och dessutom tall förmåga till barn och slut körda päron så ska man ha ork för det i alla läggen. Annars kan man lägga ned:/



Kramar!!!

2011-02-01 @ 09:22:34
URL: http://mammansandra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0