Hitman (2007)




Agent 47 (Timothy Olyphant) är en lönnmördare. En man kan anlita för pengar. Han får uppdrag från olika arbetsgivare hela tiden att mörda den eller den personen. När han väl blivit anlitad att mörda Rysslands blivande president Mikhail Belicoff (Ulric Thomsen) och han tror han lyckats så är han inte död utan det var en av flera kopior av honom som dog i hans ställe. Det vill säga att Agent 47 är expert på det han gör och misslyckats i princip aldrig. Så han fortsätter för att full följa sitt uppdrag och får då stöta på Belicoffs inhyrda livskamrat Nika Boronina (Olga Kurylenko) och tar med henne för han får för första gången uppleva en form av med mänsklighet. Men han går inte säker. Dels är två interpoolagenter, Mike Whitter (Dougray Scott) och Bwana Ovie (Eriq Ebouaney), plus KGB med Yuri Marklov (Robert Knepper) i spetsen honom i hälarna. Dessutom härjar inte bara en utan flera lönnmördare som han själv fritt. Men är detta verkligen tillräckligt för att hindra honom från sitt slutliga mål att göra det han är skapad för att göra.
Detta är en bra film även fast det finns vissa detaljer man kan hänga upp sig på. Dels pratar inte Agent 47 med en brittisk accent och dels ser han något tunn ut. I övrigt gör dock herr Elefant nej jag menade Olyphant en bra och trovärdig insats. Det är ju en respektabel skådis så vad annars? De övriga skådespelarinsatserna är väl helt ok. Inget som sticker ut men en som höjer sig något mer är Dougray Scott som jag skulle kunna tänka mig att se fler filmer med då han spelar snut. Han är rätt skön helt enkelt. Olga Kurylenko gör väl ingen märkvärdig insats men vad gör det. Jag kollar gärna på henne för hon är ju väldigt vacker. (Hehe Got Me). Jag tillhör nog en av dem som just stör mig på när dem filmar i de vinklar som finns i spelet. (För dem som inte viste det så bygger denna film på en serie tv-spel med samma namn). Jag finner det störigt att se Agent 47 gå och se honom filmad bakifrån nästan som om det är någon som följer efter honom som i spelen. Förstår mig inte heller på dessa tillfällen då allt börjar se animerat ut fast det är en spelfilm. Händer flera gånger och särskilt i dunkla miljöer och de ska fånga upp ljus som tränger in. Är det bara för att jävlas eller för att ytterligare återskapa nån sorts spelkänsla. Filmens budskap eller ämne att förknippas med och kretsar kring att skaffa sig en identitet eller försöka upptäcka sin identitet och se att man kanske är människa ändå fast man inte har nån tillhörighet. Filmen får betyget 3/5.

Kommentarer
Postat av: sandra

Jag är ju ingen action älskare direkt men denna film älskade jag. Vist den har lite överdrivna scener, men det har de flesta action filmerna. Men enligt mig är den en 5 utav 5 :)

2010-11-10 @ 06:52:23
URL: http://mammansandra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0